Meest gestelde vragen en antwoorden over Profit First
Klik op de vraag en je ziet direct het antwoord.
Klik op de vraag en je ziet direct het antwoord.
Antwoord op de vraag: Wat is Profit First?
Profit First stopt niet bij het inrichten van potjes. Dankzij Profit First heb je namelijk altijd direct feedback van je bank. Je ontvangt de feedback niet pas na een jaar, als de jaarrekening af is, maar iedere dag! Op basis van die feedback ga je sturen. Sturen naar meer winst, betere keuzes en meer rust.
Meer over Profit First lees je in het gratis Eboek: Profit First in 30 minuten en ontdek je in de gratis online training.
Wil je direct hulp? Dan matchen we je graag met een door ons opgeleidde Profit First Professional.
Antwoord 1. Welk boekhoudprogramma sluit aan op de Profit First methode?
Boekhouden staat los van Profit First. Je boekhouding kun je in ieder gewenst programma voeren. Het is wel ideaal als je bank een automatische koppeling heeft met je boekhoudprogramma zodat je niet alle bankrekeningen en bankboekingen handmatig hoeft in te voeren.
Werk je met Knab? Dan zijn Moneybird, Moneymonk en Yuki goede boekhoudprogramma’s. Deze hebben allemaal een automatische bankkoppeling met Knab.
Antwoord 2. Waarom heb ik een apart salarispotje nodig als ik met Profit First werk?
Als je met Profit First werkt, dan maak je bij iedere verdeling geld over naar je salarispotje bij Bank 1. Je salaris (of privé-opname) maak je vervolgens van Bank 1. over naar je privé rekening. Vaak krijg ik de vraag of het salarispotje bij Bank 1. niet overgeslagen kan worden. En of het geld niet rechtstreeks naar de prive rekening kan worden overgemaakt. Dat is niet de bedoeling. Het uiteindelijke doel is dat je een regulier salaris uit je bedrijf haalt. Bij voorkeur ontvang je dat automatisch, op een vaste dag, van je bedrijf. Met andere woorden; je maakt een automtische overboeking vanaf je salarispotje bij Bank 1. naar je privé rekening. Omdat je inkomsten fluctueren, fluctueert ook het bedrag wat je bij iedere verdeling overmaakt van de Ontvangstenrekening naar het Salarispotje. Het streven is om een buffer op te bouwen in je salarispotje, zodat je, ook als er even wat minder geld binnenkomt, wél gewoon je salaris ontvangt. Helemaal ideaal is het als je een buffer van 3 maanden in je Salarispotje hebt.
Antwoord 3. Ik heb al een bank, kan ik die aanhouden voor 1 rekening en de overige 4 rekeningen via een andere bank laten lopen?
De meeste ondernemers hebben een betaalrekening bij ABN-Amro, de Rabobank, ING of een andere bank voordat ze met Profit First beginnen. Deze banken bieden over het algemeen niet de mogelijkheid minimaal 5 rekeningen te openen tegen een vast bedrag per maand. Het voelt vaak als een grote stap om over te stappen naar een Profit First vriendelijke bank zoals Knab. De vraag die dan opkomt is: Kan ik mijn Ontvangstenrekening bij de ene bank hebben, en de andere potjes bij een andere bank? Wij adviseren dat niet. Alle Profit First rekeningen staan bij voorkeur bij één bank. Anders wordt het wekelijkse of tweewekelijkse verdeelmoment heel lastig. Je wilt 1x per week of 1x per 2 weken al je Profit First handelingen doen. Geld verdelen, rekeningen betalen etc. Als je Ontvangstenrekening bij een andere bank staat dan de rest van de rekeningen, dan duurt het een dag of langer voordat het geld verdeeld is. Je kunt dan niet direct na de verdeling de rekeningen betalen. Dat is super inefficient en dat raden we daarom af! Het is slim om even de schouders eronder te zetten en volledig over te stappen. Dankzij de overstapservice valt een overstap naar Knab echt mee! Bekijk vooral ook onze gave bonus! Als je een rekening bij Knab afsluit via profitfirst.nl/bank/ dan krijg je het Profit First boek gratis!
Antwoord 4. Waarom kan ik de winst en de belastingen niet direct naar bank 2 overmaken?
Het lijkt overbodig, een belasting- en een winstrekening bij Bank 1; én een belasting en een winst-rekening bij Bank 2. Volgens de Amerikaanse methode maak je de winst en de belastingen eerst over van de Ontvangstenrekening naar de Winstrekening en Belastingrekening bij Bank 1. en daarna stort je het direct dezelfde dag door naar de Winst-aanhouden en Belasting-aanhouden rekening bij Bank 2. Nu zijn de winst-rekening en de belasting-rekening bij bank 1 weer leeg. De tussenstap bij Bank 1 lijkt inderdaad een overbodige stap.
De methode die wij adviseren is een beetje anders. Wij adviseren om het geld op de winst-rekening en belasting-rekening bij Bank 1 een vol kwartaal te laten staan. Aan het einde van dit kwartaal doe je een winst-uitkering van 50% van de winst. De rest van de winst gaat naar de no-tempation rekening (geen verleidingrekening) bij een andere bank – bank 2.
Voor de belastingen geld hetzelfde. Het deel wat je nodig hebt voor de BTW aangifte laat je staan bij Bank 1. De rest gaat aan het einde van het kwartaal naar Bank 2. Daar staat het rustig totdat de aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of dividendbelasting betaald moet worden.
Antwoord 5. Waarom heb ik nóg een winst- en belastingrekening nodig bij een andere bank?
Bij bank 1. heb je een winstrekening en belastingrekening waar je iedere verdeling geld op stort. Eens per kwartaal doe je jezelf van de winstrekening een winst-uitkering van 50% van de winst. De rest van de winst gaat naar de no-tempation rekening (geen verleidingrekening) bij een andere bank – bank 2. Het ‘uit het zicht uit het hart’ principe gaat hier op. Je ziet het geld niet dagelijks (want er is geen reden om in te loggen bij bank 2.) en daarom word je niet verleid om het geld op te nemen. Voor de belastingen geldt hetzelfde. Het deel wat je nodig hebt voor de BTW aangifte laat je staan bij Bank 1. De rest gaat aan het einde van het kwartaal naar Bank 2. Daar staat het rustig totdat de aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of dividendbelasting betaald moet worden. Ook nu geldt: Uit het oog uit het hart. Belastingen hoeven vaak pas na lange tijd betaald te worden. De verleiding is dan heel groot om het geld, zeker als je het iedere dag ziet, op te maken. Als het bij bank 2. staat is die verleiding er amper. Je vergeet gewoon dat je het hebt. En als je de belastingen moet betalen is het bijna een feestje dat het er gewoon is! Stressvrij belasting betalen!
Antwoord 6. Hoe zit het precies met de winst-uitkering binnen Profit First?
Eens per kwartaal krijg je een winstuitkering. Dit is een belangrijk onderdeel van Profit First. Als ondernemer neem je risico, je bent innovatief en creatief, je werkt hard, je investeert. Daar mag best iets tegenover staan! Daar mag je voor beloond worden. Niet in de vorm van salaris; nee, salaris ontvang je gewoon voor het werk wat je doet in je bedrijf. De winst-uitkering ontvang je omdat je de eigenaar bent!
Gedurende een kwartaal reserveer je een deel van iedere euro die je ontvangt op je Winst-rekening bij Bank 1. Daar zie je je winstpotje groeien, dat geeft een heerlijk gevoel! Aan het einde van het kwartaal maak je 50% van het winst-potje over naar jezelf. Om je succes te vieren! Het maakt niet uit of het 10, 100, 1.000 of 10.000 euro is; vier het! Koop een ijsje, een boek of ga ermee op die verre reis, wat je altijd al wilde! Maar stop het onder geen beding terug in je kostenpotje. Aan het begin voelt het wellicht nog wat vreemd, maar na een tijdje ga je echt uitkijken naar de winst-uitkering. Het is ook belangrijk dat je de winst-uitkering niet vaker doet dan eens per kwartaal; want dan gaat het gewoon als onderdeel van je salaris voelen, en dan maak je het op aan de dagelijkse boodschappen! De andere 50% maak je over naar je Winst-aanhouden rekening bij Bank 2. In Antwoord 7. Ga ik in op de vraag wat je daar dan mee doet!
Antwoord 7. Wat doe ik met de winst bij Bank 2?
Ieder kwartaal maak je 50% van de winst over van je winstrekening bij Bank 1 naar je winstrekening bij Bank 2. Dit bedrag groeit ieder kwartaal, Maar waar dient dat geld eigenlijk voor?
1. Een buffer voor moeilijke tijden
Het is essentieel om een buffer op te bouwen voor ‘het geval dat’. Zodat je ook in zwaar weer toch zonder stress je business kunt runnen.
2. Grote investeringen
De gewonen kosten en zelfs de gewone investeringen moeten vanuit je kostenpotje bij Bank 1. (zie antwoord 9.) Maar er zijn investeringen die je wel wilt doen om je bedrijf te laten groeien en nog winstgevender te maken, maar waarvoor je geen ruimte hebt in je kostenpotje. Daarvoor kun je je winst-rekening bij Bank 2. benutten. Denk aan een investering in nieuwe technologieën, een nieuwe machine, of die opleiding waardoor je nog meer waarde kunt bieden!
3. De oude dag
De winstrekening bij Bank 2. is een uitstekende plek om geld opzij te zetten voor de oude dag. Lees vooral ook de volgende artikelen over de oude dag:
1. Mijn beste pensioentip (incl. handig stappenplan)
2. Manieren om pensioen op te bouwen voor ZZP’ers
3. Pensioenaanbieders voor ZZP’ers
4. Hoeveel moet je eigenlijk opzij leggen voor je pensioen? Een vuistregel
Antwoord 8. Wat moet ik doen als mijn boekhouder of accountant niet mee wil werken?
Allereerst: Begrijp dat Profit First echt ver buiten de comfort zone van je boekhouder of accountant ligt. Profit First is boekhoudkundig gezien eigenlijk niks. En ook fiscaal gezien heeft het geen functie. Het helpt om daar begrip voor te hebben. Dat gezegd hebbende: het alles voor jou als ondernemer. Het is de eerste methode die aan sluit bij jouw natuurlijke gedrag (je wilt gewoon naar je banksaldo kijken) in plaats van dat het je ‘dwingt’ de boekhouding te snappen. Want daar wil je niet aan. Leg dat uit aan je accountant: Dat de boekhouding nog steeds essentieel is om te voldoen aan de fiscale eisen, maar dat jij om te sturen dolblij bent met het inzicht en de rust die de nieuwe bankrekeningen je geven. Stuur hem of haar ook gerust de link naar dit filmpje door, daar leg ik Profit First kort en krachtig in uit:
9: Hoe werkt het met investeren binnen Profit First?
Het is heel verstandig om een aparte spaarrekening voor investeringen aan te maken. Stel voor jezelf vast welke investeringen je het komende jaar wilt doen en tel ze bij elkaar op. Bijvoorbeeld 1.000 voor een computer en 5.000 voor een cursus. Het totale bedrag is dan euro 6.000. Deel dit door 12. Je moet dan 500 euro per maand opzij leggen (ik ga er voor het gemak van uit dat de investering over 12 maanden plaats vindt. Wanneer hij eerder plaats vindt, dan heb je dus minder maanden om het bedrag bij elkaar te sparen). Die 500 euro kan bijvoorbeeld uit je Kostenpotje komen. Nadat je de verdelingsbedragen hebt bepaald, haal je 500 euro uit het kostenbedrag. Dat gaat naar je investeringenpotje. De rest van het geld gaat naar je kostenpotje. Dit betekent wel dat het kostenpotje in de basis hoog genoeg moet zijn om de investeringen te dekken.
10: Knab of Bunq?
Wij adviseren zowel Knab als Bunq als Profit First bank.
Bij Knab kun je voor een vast bedrag van 7 euro per maand voldoende rekeningen aanmaken. Knab werkt heel goed voor eenmanszaken. Als je je rekening hier opent, ontvang je het Profit First boek gratis!
Bij Bunq maak je zoveel rekeningen aan als je wilt. Bunq is ook heel geschikt als je een bv hebt.
Knab is een toffe club, maar onderdeel van Aegon en Aegon is niet de meest duurzame bank. We hebben daar uitgebreid met de directie van Knab over gesproken en Knab heeft weinig invloed op het beleid van Aegon helaas.
Bunq is wel een duurzame bank. Je kunt ook bij Bunq zoveel rekeningen openen als nodig. Daarnaast is Bunq heel innovatief en vooruitstrevend. Het is iets duurder om bij Bunq te bankieren dan bij Knab.
Antwoord 11: Ik heb geld terug gekregen van de belastingen, in welk potje hoort dat?
eenmanszaak – inkomstenbelastingen
Als je een eenmanszaak hebt en je krijgt geld terug inzake van de inkomstenbelastingen, dan is dat boekhoudkundig en fiscaal gezien privé geld. Ontvang je het op een zakelijke rekening? Dan wordt het in de boekhouding verwerkt als ‘Privé-storting’ in het eigen vermogen. Maar dat regelt je boekhouder! Hoe zit het met Profit First is dan de tweede vraag. Het is in iedergeval geen omzet. Je neemt het niet mee in de standaardverdeling. Je kunt het zien als een extra inkomen en het is van belang om samen met je (PFP) te kijken welk doel dit geld het beste dient. Er zijn meerdere opties wat je met dit geld doet:
eenmanszaak – BTW
Krijg je BTW terug? Dan geldt eigenlijk hetzelfde – behalve dat het fiscaal gezien WEL een zakelijk bedrag is. Het wordt door de boekhouder verwerkt in de BTW-rekeningen. Hoe zit het met je Profit First potjes? Je hebt in de basis dezelfde opties als ik hierboven schets.
Antwoord 12. Welke bank adviseer je om te gebruiken als Bank 2?eenmanszaak – inkomstenbelastingen
Bank 2 (je ‘geen-verleiding’ rekening voor de winst en de belastingen) is bij voorkeur een Zakelijke Spaarrekening.
Zakelijk:
Het is zakelijk geld. Dat wil je dus ook zakelijk reserveren. Je voorkomt daarmee ook dat je vermogensrendementsheffing gaat betalen. Dat betaal je over privé vermogen boven de Euro 25.000 (50.000 voor fiscaal partners).
Welke bank?
Triodos en ASN zijn wat mij betreft prima banken. Maar er zijn vast nog andere zakelijke spaarrekeningen die ook prima zijn!
Antwoord 13. Ik werk part-time, maakt dat uit?
Ja en nee.
Profit First kun je natuurlijk gewoon toepassen voor je zakelijke geld als je part-time onderneemt.
Maar de standaard Profit First percentages zijn berekend op basis van volledig ondernemerschap. In het belastingenpercentage voor de eenmanszaak, vof en maatschap houden we dus rekening met de zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling.
Antwoord 14. Ik wil graag Profit First Professional worden. Kan dat?
Zeker! We leiden in Nederland en België boekhouders, accountants en coaches op tot PFP!
Een Profit First Professional is:
Wat levert het jou op?
Meer weten? schrijf je hier in voor het informatiewebinar: https://www.profitfirstprofessionals.nl/word-profit-first-professional/ Daarna kun je een afspraak inplannen met Femke Hogema om te bespreken of het worden van PFP voor jou de juiste volgende stap is.
Antwoord 15. Ik zoek een Profit First Professional (boekhouder, accountant, businesscoach). Hoe vind ik die?
Er zijn op dit moment (oktober 2023) ruim 75 Profit First Professionals in opleiding / opgeleid.
Zoek jij een PFP? Laat ons dat via deze pagina weten en we maken een goede match: https://www.profitfirst.nl/vind-een-pfp/
Antwoord 16. Hoe verwerk ik al die bankrekeningen in mijn boekhouding?
Als je met Profit First werkt, dan maak je eens per twee weken, of soms zelfs eens per week, geld over van de Ontvangstenrekening naar de andere rekeningen. Boekhouders hebben daar soms moeite mee, het zijn extra transacties in je boekhoudprogramma terwijl dat boekhoudkundig niet veel toevoegt.
Het is allereerst zaak om je boekhouder ervan te overtuigen dat het voor jou echt HET verschil maakt, dus dat je de extra transacties op de koop toe neemt.
Dan nu het technische deel: Binnen je boekhouding maak je eerst voor iedere bankrekening een grootboekrekening aan. Dan wil je liefst dat de bankrekeningen automatisch gekoppeld zijn aan je boekhouding – anders is het weldegelijk extra werk!
De diverse transacties worden tegen elkaar weggeboekt via kruisposten. Je boekhouder weet wel wat dat betekent! Als je boekhouder dit iedere week, of zelfs iedere maand, bijwerkt, dan kost het nog geen minuutje per week. Als je je boekhouding een jaar lang niet bijwerkt, dan is het wel even een klusje.
Antwoord 17. Het standaard belastingpercentage uit het boek lijkt me veel te laag, hoe zit dat?
In tabel 4a en 4b van het boek (NL versie) hebben wij voor bedrijven van verschillende omvang en rechtsvorm het standaardbelastingpercentage berekend. Zo zeggen we dat een eenmanszaak met een omzet van 75.000 euro 18% belasting (Inkomstenbelasting inclusief inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet) opzij moet zetten. Dit lijkt erg laag als je het vergelijkt met het Nederlandse schijventarief (37%, 42% en 52%) en als je beseft dat je ook nog een aardig bedrag inkomensafhankelijke bijdrage zvw moet betalen. Ik leg uit hoe het zit voor ondernemers in de inkomstenbelasting:
Realiseer je wel dat de percentages gebaseerd zijn op standaarden. We houden uiteraard geen rekening met specifieke omstandigheden zoals: Hypotheek, lease-auto, starter, aftrek pensioenpremie of premie AOV etc. etc.
Als je je exacte belastingpercentage wilt berekenen, doe dan de online training IB voor ZZP. Dankzij het rekenmodel in die training reken jij eenvoudig je exacte percentage uit!
Wil je hulp bij het berekenen van jouw percentages? Laat dan hier je gegevens en je vraag achter, dan matchen we je met een passende door ons opgeleide en gecertificeerde Profit First Professional
Antwoord 18. Is Profit First ook geschikt voor een BV?
Zondermeer! Profit First is geschikt voor alle ondernemers binnen het MKB en voor ZZP’ers. MKB ondernmers hebben vaak andere uitdagingen zoals hogere kosten, grote(re) investeringen, personeel, een BV-structuur etc. Daarom is het voor een ondernemer met één of meerdere BV’s vaak verstandig om een maatwerk assessment te laten doen. Een maatwerk assessment bestel je hier.
Antwoord 19. Vanuit welk potje bouw ik pensioen op?
Vanuit je salarispotje. Zorg dat het percentage wat naar je salarispotje gaat, hoog genoeg is om daar ook iedere maand de premie voor de oudedagsvoorziening uit te betalen. Het is ideaal wanneer die opbouw voor de oude dag automatisch gaat. Je maakt dan bij voorkeur een automatische maandelijkse overboeking van je salarispotje naar jouw ZZP Pensioen, lijfrente, banksparen etc.
Antwoord 20. Ik ben ondernemer in Belgie. Hoe zit het met percentages en banken?
Percentages:
Belgie en Nederland hebben een ander fiscaal systeem. Onze belgische PFP’s hebben zich verdiept in de Belgische percentages. Ik verwijs je graag door naar onze belgische PFP’s. Je kunt ook zelf een Profit Assessment doen en je eigen belastingpercentage van vorig jaar uitrekenen en daar mee werken.
Banken:
Bunq is een geweldige bank voor Profit First, en we begrijpen dat Bunq ook in belgie actief is. We hebben er nog geen ervaring mee.
Check ook eens wat KBC voor je kan betekenen. Daar horen we redelijke verhalen over!
Argenta is het goedkoopst, maar bij Argenta kun je geen zakelijke rekeningen openen. Dus dat is meestal geen optie.
Antwoord 21. Heb je een tip hoe ik handig met alle bankpasjes om ga?
Tip 1: Schrijf met een watervaste stift een K, B, S of O op het pasje
Van Kosten, Belastingen, Salaris en Ontvangsten
Tip 2: Bewaar alleen het kostenpasje in je portemonnee
Het kostenpasje heb je nodig om mee te betalen als je in een winkel iets zakelijks aanschaft. Van de andere rekeningen hoef je in principe niet te pinnen. Als je digitaal betaalt, kun je dat met ieder willekeurig pasje doen. Je hebt feitelijk dus maar één pasje nodig voor je bankzaken. De overige pasjes archiveer je, bijvoorbeeld in een la in je kantoor. Ik vind het handig om zowel thuis als op kantoor een pas en een cardreader te hebben.
Antwoord 22. Wat doe ik met het geld wat op mijn rekening staat van voordat ik met Profit First startte?
Voordat je met Profit First werkte, had je naar alle waarschijnlijkheid één bankrekening waar geld op staat. Geld waarvan je nu weet dat het eigenlijk minimaal 4 doelen dient. Wat doe je nu met dat geld als je start met Profit First? Ik adviseer je om het geld als volgt te verdelen:
Antwoord 23. Wat doe ik als er niet genoeg geld in mijn kostenpotje zit om de rekeningen te betalen?
Nu zie je Profit First aan het werk! Nu gaat het echt beginnen!
Allereerst: Als er niet genoeg geld in het kostenpotje zit, betekent het niet ‘dat het systeem’ niet werk. Maar wat dan wel?
Optie 1: Je hebt te snel te grote stappen genomen.
Als je in je Profit Assessment op een kostenpercentage van bijvoorbeeld 60% uitkwam; en je bent in je verdeling direct naar 40% gegaan, dan ga je te snel. Je kunt niet binnen een dag 20% van je kosten schrappen. En je schrapt kosten ook niet enkel door er minder geld voor vrij te maken. Je zult allereerst kleinere stappen moeten nemen, en je zult daarnaast daadwerkelijk door je kosten heen moeten lopen om ze te verlagen.
Optie 2: Je leeft op te grote voet.
Als je kostenpercentage echt het juiste percentage is; en je kunt alsnog de rekeningen niet betalen, dan leef je op te grote voet. Je geeft meer geld uit dan je bedrijf kan dragen. Denk je nu: ‘ja, maar deze kosten moet ik echt allemaal maken om de tent te kunnen runnen’, dan is mijn vraag: ‘Ok, dan heb je 3 keuzes: of minder salaris, of minder winst, of stelen van de fiscus. Zeg het maar.’
Antwoord 24. Ik heb te maken met inkopen. Open ik daar een aparte rekening voor?
Binnen Profit First wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen bedrijven die mensen moeten inhuren of producten moeten inkopen / produceren en bedrijven die dat niet hoeven. Als je bijvoorbeeld een consultancybureau bent, en om 1.000 euro omzet te maken moet je een consultant inhuren voor 800 euro, dan zegt Profit First – de echte omzet is maar 200 euro. Dat geldt ook voor een timmerman die voor een kast van 1.000 euro 500 euro hout moet inkopen. Zodra de inkoopkosten meer dan 25% van de omzet bedragen, dan trekt Profit First deze inkoopkosten los van de overige kosten zoals kantoorartikelen, verzekeringen, telefoonkosten en overige overheadkosten.
Als dit voor jouw bedrijf geldt, dan moet je je realiseren dat het uitrekenen van je percentages en het werken met Profit First complexer is. Je hebt waarschijnlijk expertise nodig om je hierbij te helpen. Als je dat (nu) nog niet wilt, dan kun je er alsnog voor kiezen om alle kosten op een grote hoop te gooien. Je kostenpercentage zal dan beduidend hoger zijn dan de standaardpercentages aangeven.
Antwoord 25. Zijn de ING potjes handig als je met Profit First werkt?
De ING potjes zijn geen echte potjes. Het zijn namelijk geen bankrekeningen met een eigen rekeningnummer, maar het zijn ‘labels’ voor je geld. Je kunt wel degelijk je geld verdelen, maar als je rekeningen wilt betalen, moet het geld eerst weer terug naar de ‘hoofdrekening’. Voor een ‘light’ versie van Profit First kun je de ING potjes gebruiken, maar als je wilt profiteren van alle mogelijkheden en voordelen van Profit First, raad ik je aan om echt meerdere rekeningen te openen. Dat kan bijvoorbeeld bij KNAB of Bunq. Hulp nodig? Graag brengen we je in contact met een door ons opgeleide Profit First Professional.
Antwoord 26. Werkt Profit First ook voor Start ups?
Profit First is een cashflow managementmethode die werkt. Ook voor Startups. Een van de belangrijke principes onder Profit First is gebaseerd op Parkinsons Law. Parkinsons Law zegt: We benutten de beschikbare ruimte. Dat doen we in tijd, en zeker ook in geld.
Een kapitaalinjectie is een sloot financiele ruimte. Die volgens Parkinsons Law gewoon op gaat. Als het goed is, is de kapitaalinjectie gebaseerd op een begroting of plan waarin staat waar het geld voor bedoeld is, maar feitelijk zal het geld gewoon op gaan aan noodzakelijke dingen.
Profit First kan helpen om dit principe voor je te laten werken (in plaats van tegen je). Je zou op basis van de plannen een aantal potjes kunnen aanmaken en daar de kapitaalinjectie over kunnen verdelen. Denk aan: Salariskosten, investeringen, overheadkosten en Marketing & Sales.
Zodra er cash in komt, komen er andere potjes bij. Winst is daarbij een van de eerste potjes. Waarbij een Start-up die winst waarschijnlijk wil teruginvesteren in het bedrijf, in plaats van uit te keren aan de aandeelhouders.
Concluderend: Profit First kan werkbaar gemaakt worden voor iedere situatie. Specifieke omstandigheden vragen uiteraard om maatwerk oplossingen en maatwerk potjes.
Antwoord 27. Kan ik mijn belastingreservering gebruiken om te investeren?
Wat nou als je wilt investeren, in een opleiding, productontwikkeling of iets anders waarvan je verwacht dat je het terugverdient, en je hebt dat geld niet in je kostenpotje, kun je daar dan je belastingreservering voor aanspreken?
Het is een vraag die ik best regelmatig krijg. En ik begrijp de vraag. Want het is natuurlijk zonde om je belastinggeld ‘stil te laten staan’, als je er meer van kunt maken door het te investeren. En is dat nu juist ook niet ondernemerschap? Dat je risico’s neemt? Want dat laatste is het natuurlijk wel. Het is een risico, want zodra je die investering niet snel genoeg terugverdient, heb je een probleem. Het belastinggeld moet uiteindelijk namelijk wel betaald worden.
Hiermee geef ik je eigenlijk de overweging die je zelf moet maken. Ik kan deze vraag niet voor je beantwoorden. Jij bent de enige die kunt inschatten hoe groot het risico is, of je het risico kunt en wilt dragen en wat de consequenties zijn als het niet loopt zoals je wilt.
Ik zal tegelijkertijd de laatste zijn om te zeggen dat het ‘niet mag’. Het is jouw geld, jouw bedrijf. Het zijn jouw keuzes!
Antwoord 28. Blijven mijn percentages gelijk tijdens de Corona Crisis?
Wanneer als gevolg van de Corona Crisis je omzet daalt, moet je je percentages waarschijnlijk aanpassen. Wat jouw nieuwe percentages worden, hangt er echt helemaal vanaf met hoe veel je omzet daalt; hoe hoog je reserves zijn en natuurlijk hoe lang de omzetdip aan houdt.
Je cashflow managen tijdens een crisis is van wezenlijk belang. Femke schreef een boek over Ondernemerschap in Crisistijd.
Terug naar je Profit First percentages. Eigenlijk zou je helemaal opnieuw een Profit Assessment moeten doen; waarbij je kijkt naar de huidige omzet, die waarschijnlijk lager is. Bij een lagere omzet moet je ook schrappen in de kosten. Dus bereken je kostenpercentage ook opnieuw. Als je geen winst maakt, hoef je amper voor de belastingen te reserveren. Tot slot is het verstandig om in tijden van crisis te kijken of je salaris omlaag kan. Waarschijnlijk moet het aan alle kanten minder.
Ps – sommige linkjes in deze tekst zijn affiliate linkjes bij managementboek. Dat betekent dat ik een paar procent partneromzet ontvang als jij via deze link iets aanschaft. Jij merkt er verder niets van!
Antwoord 29. Heb je nog tips om een boek te schrijven en uit te geven?
Het is een beetje off-topic, maar omdat Femke in hoog tempo boeken produceert, krijgen we deze vraag erg vaak. We hebben er maar een FAQ van gemaakt 😉
Allereerst: Je kunt een boek schrijven over deze vraag. En die zijn er ook vrij veel. zie bijvoorbeeld deze van Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit, deze van Daisy Goddijn of deze van Hanneke de Wit
Dat gezegd hebbende; als je een uitgever wilt interesseren voor je boek, dan doe je er goed aan om: 1. Een flaptekst te schrijven; 2. de inhoudsopgave te hebben en 3. een hoofdstuk te schrijven.
Aan de achterflap tekst kan een uitgever inschatten of je onderwerp past bij hun uitgeverij, aan de inhoudsopgave waar het over gaat en aan een hoofdstuk of je schrijfstijl past. Met die drie dingen kun je naar uitgevers gaan waar je je boek graag zou willen uitgeven.
Het is overigens goed je te realiseren dat je een boek niet uitgeeft om rijk van te worden. Een boek geeft expertstatus. Maar je verdient 1 a 2 euro per verkocht boek. Als je een boek zelf uitgeeft dan kun je er veel meer aan verdienen. Maar dat heeft natuurlijk ook weer nadelen.
succes!
Ps – de linkjes in deze tekst zijn affiliate linkjes bij managementboek. Dat betekent dat ik een paar procent partneromzet ontvang als jij via deze link iets aanschaft. Jij merkt er verder niets van!
Antwoord 30. Werkt Flow powered by Profit First goed?
Flow Powered by Profit First is een app waarmee je volledig automatisch je inkomsten over de verschillende rekeningen verdeelt. Je kunt werken met Standaard flows of je voert je eigen percentages in. Wij zijn er super enthousiast over! Flow maakt Profit First Future Proof! Meer weten? Check Flow hier.
Antwoord 31. Hoe ga je om met kasstortingen als je Profit First gebruikt?
Wanneer je in je bedrijf contant geld ontvangt, wil je dat kunnen afstorten bij een bank. Bij de uliteme Profit First-banken Knab en Bunq gaat dat niet. Dankzij instant banking is dat echter geen enkel probleem; voor je kasstortingen gebruik je een bank waar het mogelijk is om contant geld te storten. Het geld op die rekening stort je vervolgens door naar de ontvangstenrekening bij je Profit First bank. Houd wel rekening met de bankkosten die afgeschreven moeten kunnen worden, laat dus bij elke overboeking naar je Profit First-bank altijd een paar tientjes op je cash-bank staan.
Antwoord 32. Vallen uitzendkrachten onder ‘materialen en onderaannemers’?
Dat hangt er vanaf waar je de uitzendkrachten voor gebruikt! Mensen die je in dienst hebt of inhuurt om omzet voor je te genereren, vallen onder onderaannemers volgens Profit First. Stel dat je een kroeg runt, en al je bedienend personeel zijn uitzendkrachten, dan vallen die inderdaad onder ‘materialen en onderaannemers’. Heb je een advocatenkantoor en zit er een uitzendkracht op de administratie, dan vallen de kosten van deze uitzendkracht onder de gewone kosten. Het gaat dus om de vraag of de uitzendkracht ingezet wordt om omzet te genereren.
Antwoord 33. De pakketkosten van KNAB worden van mijn ontvangstenrekening afgeschreven?
Dit is een bekend probleem. Gelukkig is er een handige oplossing die maar 1 keer 1 minuut tijd kost!
Je maakt een automatische maandelijkse overboeking van het betreffende bedrag van de kostenrekening naar de ontvangstenrekening. Als je die overboeking inplant op de dag voordat de afschrijving gebeurt, loopt het altijd goed!
Mijn vraag staat er (nog) niet bij!