{"id":6806,"date":"2020-07-09T22:30:03","date_gmt":"2020-07-09T20:30:03","guid":{"rendered":"http:\/\/financienvoorzzpers.nl\/?p=6806"},"modified":"2020-08-24T14:14:22","modified_gmt":"2020-08-24T12:14:22","slug":"voorkom-dat-je-geld-weglekt-bespaar-in-5-stappen-overbodige-kosten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.profitfirst.nl\/voorkom-dat-je-geld-weglekt-bespaar-in-5-stappen-overbodige-kosten\/","title":{"rendered":"Voorkom dat je geld weglekt: bespaar in 5 stappen overbodige kosten!"},"content":{"rendered":"

Slecht nieuws. Bij bijna alle ondernemers lekt er wel ergens geld weg. Bij sommigen ondernemers is het geldlek groter dan bij anderen (het kan letterlijk in de tienduizenden euro’s lopen), maar lekken doet het overal…<\/p>\n

Ik deel vandaag 5 praktische stappen met je om je geldlek te dichten.
\n<\/p>\n

Neem afscheid van stiekeme kosten<\/h3>\n

Eenmaal gemaakte kosten hebben de neiging om in je bedrijf te blijven hangen. – TWEET THIS<\/em><\/a><\/p>\n

Je sluit een abonnement af, je wordt ergens lid van, je schaft een tooltje aan, je claimt een domeinnaam. Verzin het. Veel kosten die je maakt, zijn terugkerende kosten. Dat social media tooltje? Daar wordt ieder jaar weer een bedrag voor afgeschreven. Dat lidmaatschap van \u20ac 300,- per jaar? Dat loopt al jaren! Soms draagt het abonnement, het lidmaatschap of het tooltje helemaal niet meer bij aan je bedrijfswinst, maar je maakt de kosten ongemerkt! Het zijn stiekeme kosten.<\/p>\n

Dat heeft twee oorzaken:<\/p>\n

    \n
  1. Je raakt gewend aan kosten die al jaren lopen. Je denkt er niet meer bij na. Ik heb dat ook met speelgoed op onduidelijke plekken. Op maandag denk ik nog: Wat doet die auto in de fruitschaal? Op vrijdag zie ik hem niet meer liggen. En 3 maanden later ligt hij er nog.<\/li>\n
  2. Bij kleine bedragen haal je te makkelijk je schouders op. Wat is tenslotte \u20ac 7 euro per jaar voor een domeinnaam? Nou, als je er 20 hebt, al 8 jaar lang, die je nooit gebruikt, dan hebben die ‘goedkope’ domeinnamen je al ruim \u20ac 1.000 gekost.<\/li>\n<\/ol>\n

    Hoe neem je afscheid van deze stiekeme kosten? Dat doe je via 5 stappen:<\/strong><\/p>\n

    Stap 1:<\/strong> Draai een overzicht uit van alle kosten van de afgelopen 3 maanden.<\/p>\n

    Of beter nog: vraag of je boekhouder die naar je mailt. Vraag dan expliciet om een overzicht met alleen alle kostenregels, anders krijg je ook alle bankregels, omzetregels etc.<\/p>\n

    Stap 2:<\/strong> Loop er regel voor regel doorheen en archeer alle kostenposten met een arceerstift.<\/p>\n